كشف ژن‌هايي كه عامل زايمان زودرس هستند
نوشته شده توسط : م.مقیمی

محققان انواعي از مولكول وراثتي دي ان آ را در مادران و جنين‌هايي شناسايي كرده‌اند که به نظر مي‌رسد خطر زايمان زودرس را افزايش مي‌دهند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، محققان مي‌گويند؛ اين مولكول حاوي ژن‌هايي است که در تنظيم التهاب و تركيب خارج سلولي نقش دارند.

اين يافته‌ها حاصل مطالعات دكتر روبرتو رومرو محقق موسسه سلامت کودکان در مريلند است. اين تحقيق ممکن است روزي به كشف راه‌كارهاي جديدي براي شناسايي زنان در معرض خطر زايمان زودرس و اعمال روش‌هايي براي کاهش وقوع زايمان زودرس در ميان اين زنان منجر شود.

دکتر رومرو، بارداري را يک وضعيت منحصر به فرد توصيف مي‌كند که در آن دو ارگانيسم که از نظر ژنتيکي از هم مجزا هستند، يعني مادر و جنين، بايد با يکديگر زندگي کنند و هر کدام با کاربرد هورمون‌هايي که سيستم ايمني را تحريک مي‌کنند با عفونت مبارزه مي‌کنند.

به گفته محققان، هورمون‌هايي که در ايمني نقش بازي مي‌کنند نيز در زايمان نقش دارند. هنگامي که اين هورمون‌ها به وسيله مادر يا جنين آزاد مي‌شوند، فوراني از فرآيندهايي رخ مي‌دهد که سبب شروع زايمان مي‌شوند.

دکتر رومرو خاطرنشان كرد: فرضيه ما اين است كه هنگامي که محيط درون رحم مطلوب نيست و حيات مادر يا جنين را تهديد مي‌کند، زايمان زودرس رخ مي‌دهد.

محققان بر اين باور هستند که همانند حساسيت به مواد آلرژ‌ي‌زا، شدت پاسخ ايمني بسته به عوامل ژنتيکي متغير است.

اين پژوهشگران تاكيد كردند كه در صورت وجود عفونت، زايمان زودرس به مادر اجازه خواهد داد تا خود را از شر بافت عفوني خلاص کرده و توانايي او را براي داشتن بارداري‌هاي بعدي حفظ کند. اگر زايمان زودرس خيلي زود رخ دهد، نوزاد ممکن است زنده نماند، اما اگر به دليل عفونت اين اتفاق در اواخر بارداري رخ دهد، ممکن است هم جان مادر و هم جنين نجات يابد.

محققان هم چنين دريافتند که همراه با ژن‌هايي که پاسخ التهابي را کنترل مي‌کنند انواع دي از آ در ژن‌هاي فعال در تركيب خارج سلولي نيز با وقوع زايمان زودرس ارتباط دارند. ژن‌هاي مادر و جنين که دکتر رومر و همکارانش شناسايي کردند، ميزان تركيب خارج سلولي در رحم را تنظيم مي‌کنند.
 




:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 اسفند 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست